Terapia dialektyczno-behawioralna DBT młodzieży.
Dziękuje, że zdecydowałeś się przeczytać 🙂
Autor Sebastian Korfel
Recenzja książki
Autorzy: Jill H. Rathus, Alec L. Miller (2018)
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Terapia dialektyczno-behawioralna DBT młodzieży to doskonale opracowana skarbnica wiedzy dla pracujących z młodymi osobami praktyków, zajmujących się zdrowiem psychicznym, psychologów klinicznych czy psychoterapeutów, poszukujących skutecznych metod, opartych na dowodach naukowych w pracy z nastolatkami, zmagającymi się z dysregulacją emocji i zachowań.
Autorzy to jedni z czołowych ekspertów DBT, Jill H. Rathus oraz Alec L. Miller, którzy dzielą się wiedzą i doświadczeniem, zdobytym w trakcie wielu lat badań i praktyki. Od wielu lat blisko współpracują z architektem terapii dialektyczno-behawioralnej ‒ Marshą M. Linehan.
DBT znajduje zastosowanie w różnorodnych, poważnych problemach, pojawiających się u młodych osób, takich jak: zachowania samobójcze, samookaleczenie, zachowania seksualne wysokiego ryzyka, zaburzenia odżywiania, nadużywanie alkoholu, zażywanie narkotyków oraz inne szkodliwe zachowania. Trening umiejętności DBT może odnaleźć również zastosowanie w programach prewencyjnych na każdym z jego trzech poziomów.
Publikacja została podzielona na trzy części. W pierwszej zostały opisane strategie prowadzenia treningu, druga część książki to ciekawa prezentacja modułów umiejętności, wraz ze szczegółowym ich opisem, natomiast część trzecia zawiera materiały treningowe, wzbogacone ilustracjami.
Podręcznik zachwyca przejrzystością i przyjaznym opisem pojęć, ćwiczeń czy dylematów, pojawiających się podczas prowadzenia terapii grupowej i indywidualnej. Ograniczony do minimum naukowy żargon stanowi dla nastolatków i ich rodzin, a także dla osób bliskich, zaangażowanych w proces terapii doskonały przewodnik w drodze ku radzeniu sobie z emocjami i zachowaniem.
Książka jest najbardziej aktualną odpowiedzią wobec problemów, doświadczanych przez dzisiejszą młodzież w obszarze emocjonalno-behawioralnym. Polecam, szczególnie tym z Państwa, którzy w swojej pracy stosują metody oparte na dowodach naukowych, pracując z młodzieżą i jej rodzinami.