Życzliwa komunikacja...

Dziękuje, że zdecydowałeś się przeczytać 🙂

Autor Sebasitan Korfel

Życzliwa komunikacja w pracy – narzędzie skutecznego managera

Komunikacja z zespołem i komunikacja z sam(ą)ym sobą.

Komunikacja jest podstawą wszystkich procesów, przez cały czas coś komunikujemy – nadajemy sygnały, a także odbieramy je, interpretując otaczające nas zjawiska. W środowisku pracy nabiera ona jeszcze innego znaczenia, odpowiednia tzn. skuteczna komunikacja pomaga w osiąganiu lepszych rezultatów, a także może wymiernie wpłynąć na nasze samopoczucie, które w dzisiejszym czasie wiecznego pędu i potrzeby osiągnięć wydaje się być dobrem luksusowym. Realizacja celów zawodowych umożliwia min. budowanie poczucia własnej wartości, poczucia decydowania o sobie, szczęścia, spełnienia, rozwoju i wielu innych pozytywnych aspektów naszego życia psychicznego. Abyśmy mogli realizować siebie w pracy, osiągać dobre wyniki i nie doznawać drugiego kontinuum, np. wypalenia zawodowego – zjawiska widocznego coraz częściej w ostatnim czasie, w różnego rodzaju organizacjach, warto rozmawiać, więc warto komunikować się sprawnie i efektywnie.

Komunikacja jest interpretowana przez Adams i Galanes (2008) jako proces tworzenia, nadawania, odbierania i interpretowania komunikatów między ludźmi. Autorki rozszerzają definiowane pojęcie, pisząc dalej, iż „komunikacja jest niezwykle skomplikowanym procesem, angażującym ludzkie zmysły, uczucia, znaczenia oraz kulturowe doświadczenia, a nie tylko prostą kwestią użycia rzeczowników i czasowników”.

Można więc uznać, że jest to pojęcie niezwykle szerokie, które znajduje odzwierciedlenie w różnych sferach naszego życia. Generalnie komunikacja umożliwia przepływ różnego rodzaju informacji (ocen, sądów, sugestii), jest przez to nieodzownym elementem funkcjonowania w społeczeństwie.

Komunikacja na papierze…

Struktury, regulaminy i przepisy z całą pewnością są pomocne w zarządzaniu. One też nam coś komunikują. Przestrzeganie zapisów i kolejnych paragrafów w pracy różnych działów danego przedsiębiorstwa jest pomocne, zarówno dla pracowników jak i dla osób zarządzających. Jest również oczywistym, iż regulaminy i przepisy nie zastąpią osób zarządzających, gdyby tak było, to wywieszenie instrukcji czy regulaminu byłoby wystarczające, a praca kierownika, dyrektora czy prezesa byłaby zbędna (choć według niektórych osób tak jest).

Komunikacja, jak i styl porozumiewania się managera ze współpracownikami bezdyskusyjnie jest ważny. Istotnym jest także wzorzec komunikacji z samym sobą (czyli to, co w myślach mówię do siebie). Jeżeli proces ten będzie przebiegał w sposób życzliwy, np. poprzez kierowanie do siebie pytań, tj. czego oczekuję od siebie? Jakie efekty przyniesie moje zachowanie? Jak się z tym czuję? Co mógłbym poprawić i ulepszyć w pracy? Albo, dlaczego Edek dziś nie ma siły? To takie komunikaty mogą okazać się pomocne. W przeciwieństwie do tych, które kierując do siebie narzucają nam ustalony sposób zachowania czy myślenia: nie ważne jak, ale to muszę zrobić, może go trochę opieprzyłem, ale bez tego robota by nie ruszyła, zawsze tak robiłem i było dobrze, Edka problemy mnie nie interesują, w robocie ma wykonywać swoje zadania itd…

Dzięki życzliwej komunikacji wewnętrznej zauważamy i akceptujemy różnice w zachowaniach, stylu pracy czy postrzeganiu świata. Przynosi to dobroczynne efekty w życiu zawodowym, jak i prywatnym, równomiernie dla zespołu i dla osób nim zarządzających. Różnice przestają stanowić podstawę do negatywnego nastawienia, a zaczynają nas twórczo ukierunkowywać do zmiany.

Od komunikacji, przez akceptację, do zmiany – może warto komunikować się ze sobą ŻYCZLIWIE.

Należy pamiętać, iż komunikacja jest ważnym elementem kompetencji w pracy managera, ale nie jedynym. Polecam poniższą pozycję autorek, to olbrzymi i interesujący obszar dla osób ciekawych

Wszystkie prawa zastrzeżone

Adams, K., Galanes, G. J. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments