Kreatywny potencjał osób z ADHD
Dziękuje, że zdecydowałeś się przeczytać 🙂
Tekst Christian Jarret
tłumaczenie i interpretacja Sebastian Korfel
Skupienie i koncentracja, choć zwykle uważane są za dobroczynne atrybuty, mogą hamować kreatywność – szczególnie w przypadku generowania nowatorskich pomysłów. To skłoniło do zastanowienia się, czy ludzie z „nieszczelną uwagą”, a zwłaszcza ci z ADHD – którzy mają to, co Holly White, pisząc ostatnio w Journal of Creative Behaviour, nazywa „chaotycznymi umysłami” – mogą mieć przewagę twórczą. White z Uniwersytecie Michigan, przetestowała tą możliwość i choć przyznaje, że jej nowe badania są przeprowadzone z udziałem niewielkiej grupy to, uważa, że jej odkrycia dostarczają nam dowodów na to, że „ADHD może być korzystne dla niektórych rodzajów kreatywnego myślenia, w szczególności dywergencyjnego (rozbieżnego).
White zaprosiła 26 mężczyzn i kobiet ( studentów) , u których zdiagnozowano ADHD i 26 mężczyzn i kobiet, bez ADHD i poprosiła ich o wykonanie dwóch testów kreatywności.
Po pierwsze, ochotnicy uczestniczący w badaniu spędzili 20 minut na rysowaniu i opisywaniu zdjęć nieznanych im owoców, postępując zgodnie z instrukcjami, aby być tak kreatywnymi i niezwykłymi podczas wykonywania zadania jak tylko mogą, starając się nie powielać owoców, które istnieją na ziemi.
Dwóch doświadczonych i wyszkolonych sędziów, którzy nie wiedzieli o ADHD artystów, dokładnie oceniało wszystkie rysunki. Rysunki studentów z ADHD zostały wskazane jako bardziej oryginalne i zawierające więcej nietypowych cech – te dowody, jak twierdzi White, mówią o ich większej „ekspansji konceptualizacji”, procesie „w którym rozszerzane są tradycyjne granice pojęciowe”.
Drugie zadanie miało na celu sprawdzenie zdolności uczestników do uwolnienia się od wpływu wcześniejszych przykładów i zaangażowania ich w wyobrażanie sobie, że pracują dla agencji reklamowej i wymyślają oryginalne nazwy produktów.
W tym teście White przedstawiła swoim ochotnikom nazwy sześciu przykładowych produktów w trzech kategoriach – leki przeciwbólowe, elementy jądrowe i makaron. Wszystkie sześć przykładów w każdej kategorii miało pewne wspólne litery. Na przykład, przykłady leczenia bólu zawsze kończyły się na „ol” lub „in”, takie jak Tylenol, Panadol, Aspirin i Bufferin. Elementy jądrowe zawsze kończyły się na -on lub -ium, a makarony zawsze kończyły się na -i lub -a.
Wyzwaniem dla studentów było spędzenie 10 minut na wymyśleniu nowych nazw produktów dla każdej z kategorii, postępując zgodnie z instrukcją, aby nie używać, ani nie kopiować żadnych z wcześniejszych podanych przykładów. Po raz kolejny osoby, które oceniały pracę uczestniczących w badaniu studentów wskazali jako praktyczne i twórcze rozwiązania zaproponowane przez osoby z ADHD.
Ważne jest, aby nie minimalizować problemów, z jakimi borykają się osoby z ADHD, także przez osoby , które się nimi opiekują. Ponadto, próba badawcza była nie tylko nie duża, ale również, składała się wyłącznie ze studentów z ADHD, którzy byli wysoko funkcjonującymi i wolnymi od innych problemów związanych z diagnozą. Nie zapominajmy też, że w całym procesie twórczym chodzi nie tylko o wymyślanie nowych pomysłów – wymaga to również poświęcenia i skupienia, aby pomysły te stały się realistyczne.
White stwierdziła, że jej wyniki pokazują, że ADHD może przynieść pewne kreatywne korzyści, a dalsze badania mogą „zbadać potencjalny wkład chaotycznego umysłu ADHD w miejscu pracy”. Dodała również: „Poprzez wykorzystanie mocnych stron związanych z ADHD, oraz zapewnienie niezbędnej struktury i wsparcia, zarówno osoby prywatne, jak i organizacje mogą być w stanie uwolnić kreatywny i innowacyjny potencjał umysłu ADHD”